torsdag 22 november 2012

Chisu-gate

Måste skriva några rader om Chisu-skandalen fast jag egentligen är fel person. Jag är ju inte speciellt intresserad av musik. Så lite intresserad att jag faktiskt drar in en del till dessa organisationer. Ja, föreningar. Upphovsrättens informations- och övervakningscentral (TTVK) är en registrerad förening och ingen myndighet. 
Pengar får de in på mig eftersom jag betalar straffskatt på alla hårdskivor och liknande jag köper. Jag kunde ju spara musik på dem.  Om inte skivorna vore kopieringsskyddade men vad gör det att jag inte har laglig rätt att göra det jag betalar straffskatten för, jag är ju ingen musikvän. Lika lite gör det väl något att Kopiosto har rätt att ta in pengar på allt material jag publicerar på webben om det används i undervisningen i våra skolor. Åtminstone om jag glömmer att sätta ut en CC-licens.
Pappan i historien är nog lite ute på tunn is med sin förklaring. Att "googla" låtarna för att lyssna först och råka ladda ner några torrent-filer, som den 9-åriga dottern gjort på pappas hastiga inrådan låter inte riktigt  rätt eller logiskt. Kanske det vore bättre att ha "YouTubat" dem som Vilkkumaa föreslog.(Trevligt av henne att rekomendera lagliga och fungerande allternativ som artister gillar att man gör förresten.)
Allt detta till trots måste jag ställa mig tveksam till följande delar. 
  • Att  denna förening skickar ut kravbrev med hjälp av sina jurister med innehåller "Betala och skriv under tystnadslöfte eller så ses vi i rätten" är skrämmande. Speciellt tystnadsdelen. Varför detta tystnadskrav?
  • Husrannsakan för en nedladdad skiva? Stjäl jag den i butiken är det väl på sin höjd snatteri. Knappast når som polisen gör hembesök för. Hur kommer det sig att våra rättigheter kan åsidosättas hur som helt då dessa föreninga är inblandade? (Nej, informationen på TTVK:s webbsida är inte korrekt. När du laddar ner torrent-filer behöver du inte sprida dem vidare. En moralisk oväsentlig men juridiskt viktig detalj. Informationen d är är även i övrigt mycket vinklad till deras fördel. Kanske ni ska tänka för två ggr innan man ber deras föreläsare till skolor.) Vi har länge försökt lära folk att samma regler gäller på nätet som annars. I detta fall blir det rätt svårt.
  • Ska föreningar idka nätspaning (utlagt på nåt företag som man inte berättar vilket eller hur de gör) och "polisiär" verksamhet? Kanske även lokala ungdomsföreningen borde få lite större befogenheter? Nej, jag vet. De idkar inte själva polisiär verksamhet men hur kommer det sig att polisen springer deras ärenden när de annars är underbemannade?
  • Varför finns det inte en neutral organisation som sköter dessa saker om de är så viktiga?

Missförstå mig inte. Vill en föråldrad industri sälja trähjul långt efter gummihjulets uppfinnande och köra sig i konkurrs så är det deras rättigheter. Vill professionella förare hålla fast vid dessa förändringsovilliga dinusaurier så har de även denna rätt. Fel blir det när lagen börjar skydda  dessa industrier genom att trakassera alla som försöker få tag i gummihjul. För att inte tala om dem som är galna nog att försöka producera dem.

Inga kommentarer: